Monday, March 26, 2012

67 rezki satu pokok (part 2)


assalamualaikum
konnichiwa minna san

minggu lepas sy publish en3 rezki satu pokok
tapi xde pic pokok mata kucing..
memandangkan ada blogger tanya cmner rupanya
so sy upload pic yg sy amik petang tadi kt sini..





korang tgk kt area atas pokok ni..
buah mata kucing hampir pupus *erkk, apa perkataan sesuai selain pupus?
mmg keje sang kelawar makan waktu malam..

petang tadi nampak seekor burung dok bunyi bising2 kt dahan pokok ni
*rasa2 burung tu nyanyi lagu 3 kupang, hikk..



kakaksyxtaunama citer terpaksa tebang pokok mata kucing 
yg berusia 10 tahun sbb x berbuah..
so sy tanya family cmner pokok yg kami tanam berusia 3 bulan dh berbuah..
nk tau rahsianya? based on baja yg digunakan..
nanti korang gi kedai sila beli baja pokok mata kucing
klau beli baja pokok lain mmg x menjadi ok..


p/s: awal next month sy update lagi yer
sbb hujung minggu ni adik sy kawen :)

67 shuriken:

Puteri Kasih said...

buah mata kucing sesuai tak untuk mini market? :P

caliph shuriken said...

x sesuai laa ;D

delarocha said...

kat kg pernah tanam pokok mata kucing, berbuah sekali je. pastu mati

Puteri Kasih said...

untuk terus ngap leh kan :P

Koding said...

Susah juga nak dpt makan hasil tanaman sendiri ya!!

caliph shuriken said...

bro..
oic, jadi cmtu ka, huh...

caliph shuriken said...

puteri..
awk mmg suka mamam kn ^^

caliph shuriken said...

koding..
yup, klau ada rezki ada laa ^^

ⒷⒽⒶⒾ ⒸⓄⓄⓁ said...

pehhh ,
x prnh tgk pokok buah mata kucing dpn2 :P

Melati Qistyna's Mummy said...

Ahahahaha... Kakaksyxtaunama... Kuikuikui

Owhh, Ada rahsia yek, Patutla akaknye x berbuah2, pokok kemain tinggi...huhuhu

Melati Qistyna's Mummy said...

Ops, lupa nak Tanya, tu tanam keratan btg ke biji benih?

Syuhada said...

eh..bak cini pkok tu...
en caliph tanam lain lah...hahahahaha
(gelak ilangkan tension pe..)

Tyntha Lana said...

skali je lana pernh tgk pokok ni depn mata. masa study kt perlis ri tu..smbil uat field work, smbil telan buahnya,hehehe

Aida Omar said...

sedapnye.. terasa dah tekak nie makan buah tu. hihi.. selalu pokok memang kena baja khusus untuk dia, gerenti subur punya. :)

Azmi Khan said...

pernah tanam tp haha tak jadi ler....
mampus mcm tu je....

caliph shuriken said...

bro..
pokok ni klau skali tgk mcm pokok mempelam.. tapi kt umah sy saiz kecik jaa, huh...

caliph shuriken said...

kakak..
sori sy x tau nama kakak laa, hukk..
yup, kena guna baja pokok ni & jgn tanam terlalu dekat dgn pokok2 lain ^^

owh, lagi satu.. family sy tanam pokok, asal kecik jaa pokok ni...

Azhafizah[フィザ] said...

eh..pokok kecik dah berbuah ye..rezeki tu..

eLL said...

mudah tak nak tanam dan bela pokok mata kucing nih?

caliph shuriken said...

syuhada..
pokok ni xmo pindah tempat lain laa, hikk...

caliph shuriken said...

lana..
terbaik laa, all in one ^^

caliph shuriken said...

aida..
yup, guna baja yg betul peluang lebih tinggi utk berbuah ^^

Cik Kay Jue said...

pokok buah mata kucing? baru tau macam tu rupanya.. hehe..

pelangi sepi said...

sedap

caliph shuriken said...

azmi..
aisey bro.. try tanam lagi skali laa, huh...

caliph shuriken said...

fiza..
yup, tu pun selepas guna baja yg sesuai ^^

caliph shuriken said...

ell..
klau tanam kena jaga elok2, hati2 guna baja sbb kesannya tanah sekeliling pokok ni lebih panas nanti, huh...

caliph shuriken said...

cik kay jue..
x sia2 singgah tengok kt sini kn, hikk...

caliph shuriken said...

pelangi..
klau simpan dlm peti sejuk pastu mamam lagi best ^^

shida'R said...

haa..berbuah sbb baja dan juga..nk terima org baru dlm rumah tu hehee...liph..cepat skit ^_^

caliph shuriken said...

yup, kena guna baja yg sesuai..

owh, sy blom plan apa2 laa shida, hikk...

sop said...

besar tu dah berbuah, mmg dasyat

Jobless Girl said...

Sudah berbuah ni...

Mak lagenda said...

3 bln je tanam dah mampu hasilkan buah?? Memang bagus baja tu yea caliph

caliph shuriken said...

sop..
dh mmg rezki kn ^^

caliph shuriken said...

girl..
yer laa ^^

caliph shuriken said...

mak lagenda..
yup, baja tu mmg sesuai.. tapi jangan tanam pokok2 lain dekat pokok mata kucing sbb tanah sekeliling akan jadi panas selepas guna baja ni, huh...

nurul syuhada said...

hehe :) buat mta kcing sedap .. :)

caliph shuriken said...

lagi sedap klau simpan kjap kt dlm peti sejuk pastu baru mamam ^^

BungaTulip said...

Pena petik sendiri buah ni. pokok die rendang je..lpas petik tus mkn kat situ gak.nyam2 :)

khairul said...

wife aku cukup suka ni

anakcikbob said...

kemain banyak. mintak ler sikit..
[aku ni tak sudah2 minnnnntak je kejenye. hihi..]

iszieylyanziy said...

sedapnya buah mata kucing

pelangi sepi said...

lebatnya buah longan tu..sedapnya..

.::: Princess MOMOY :::. said...

bestnyer...
rajin betul tanam
hari2 makan pun xpe
momoy suka

Mia Liana said...

makkkk aiiii banyaknya.... satu pokok je ni... bagus2..

caliph shuriken said...

bunga tulip..
yup, bole jaa mamam direct, hikk...

caliph shuriken said...

khairul..
musim panas cmni syok mamam buah ni ^^

TiraPengemis said...

wahhh..untungla~hehee

caliph shuriken said...

marina..
klau nk singgah laa sini, hikk...

caliph shuriken said...

pelangi..
ni baru kali pertama menjadi ^^

caliph shuriken said...

momoy..
suka mamam buah mata kucing ek? huh...

caliph shuriken said...

kak mia..
yup, satu pokok ni jaa, hikk...

caliph shuriken said...

tira..
klau ada tanah lagi luas.. nak tanam byk2 pokok ni ^^

caliph shuriken said...

isz..
suka mamam jgak ek? hikk...

.::: Princess MOMOY :::. said...

suka
kalau buah besar2 pastu manis plak
aduyaiii

caliph shuriken said...

alhamdulillah ada rezki kali ni ^^

.::: Princess MOMOY :::. said...

pos la kat momot cikit =P

caliph shuriken said...

singgah laa sini mamam ^^

-SUPERGIRL- said...

ad tanam tapi dah kering je tgk . hahahha !

http://supergirlshortstory.blogspot.com/

miranadia said...

ow...tu ke pokok mata kucing...baru taw...haha

Izni Hafiz Abdul Rashid said...

mana buah nya?

hehehehe... meh follow saya...

caliph shuriken said...

supergirl..
owh, tapi pokok ni elok siram air kerap sikit ^^

caliph shuriken said...

miranadia..
yup, ni laa pokok mata kucing yg terkenal tu, hikk...

caliph shuriken said...

apizd..
bro, yg dok berbungkus tu laa ^^

Dr WM Hafiz said...

nice2..first time tengok pokoknya :)

caliph shuriken said...

owh, arigatou sudi singgah sini ^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...